Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

DRON NA UWIĘZI ELISTAIR NA LOTNISKU W PARYŻU

2018-05-11
DRON NA UWIĘZI ELISTAIR NA LOTNISKU W PARYŻU

 

 

 

Obsługa lotniska
Kalibracja PAPI na Paris-Le Bourget

1sze

lotnisko biznesowe w Europie

 

3

godzinny lot

 

80

punktów pomiarowych




 


Obsługa lotniska w Paryżu

Groupe ADP jest publiczną spółką zajmującą się budowaniem i utrzymywaniem lotnisk. Ma pod swoją opieką m.in. lotniska Paris-Charles de Gaulle, Paris-Orly i Paris-Le-Bourget. W 2016 r. pierwsze dwa spośród nich przyjęły 97 milionów pasażerów i 2,2 miliony ton ładunku i poczty. Paris-Le Bourget jest obecnie wiodącym lotniskiem biznesowym w Europie.





Kalibracja PAPI



  Precision Approach Path Indicator (PAPI) jest specjalistycznym urządzeniem lotniskowym, wizualnie wspomagającym pilotów w obraniu i utrzymaniu prawidłowej ścieżki schodzenia do lądowania. PAPI składa się standardowo z czterech jednostek (bloków) w których znajdują się specjalne światła. System ten umieszcza się obok pasa startowego, w pobliżu jego początku, przeważnie po lewej stronie. Światła skierowane są w stronę pilota, tworząc szereg czterech punktów świetlnych, których kolor wskazuje pilotowi czy znajduje się powyżej czy poniżej optymalnej ścieżki zejścia. Jeśli samolot ma dobrą trajektorię, to dwa z czterech bloków będą świecić na czerwono, a pozostałe dwa – na biało. Pilot lecący za wysoko zobaczy więcej świateł białych, a lecący za nisko – więcej czerwonych. Efekt ten jest osiągnięty dzięki odpowiednim filtrom i soczewkom kierunkowym. W ciągu dnia system ten może mieć zasięg do 3 mil, a w nocy nawet do 20 mil.
Aby utrzymać sprawność techniczną i dokładność PAPI, wykonuje się regularne przeglądy i kalibracje systemu. Najczęściej konieczne jest wykorzystanie podnośników lub samolotów, które wykonują podejścia testowe lotem sinusoidalnym, badając gdzie dokładnie położone są granice między widocznością poszczególnych kombinacji kolorów. Takie metody blokują pas startowy, są kosztowne, długotrwałe, wymagają skomplikowanych operacji logistycznych, przekierowań samolotów i w efekcie generują zagrożenie.





Rozwiązanie

W celu realizacji tego zadania Grupa ADP zdecydowała się użyć rozwiązania z dronem na uwięzi ze stacją bazową Elistair Safe-T. Wykorzystano hexacopter z kamerą z 18x zoomem optycznym, który został dodatkowo wyposażony w laserowy czujnik zwiększający precyzję odczytu wysokości. Stacja bazowa Safe-T zapewniła ciągłe, bezpieczne zasilanie oraz szybki transfer dużej ilości danych na ziemię.  

 


Efektywność
System spełnia lotnicze standardy bezpieczeństwa, szybkości działania i sprawności.
 
Duże możliwości i bezpieczeństwo działania
Dron lata na uwięzi, podczas gdy samoloty mogą wykonywać swoje normalne manewry. Nie ma potrzeby zatrzymywania ruchu lotniczego ani naziemnego.
 
Nieograniczone możliwości
System jest modularny i może być przystosowany do wspomagania różnorakich prac lotniskowych.

 

  "Umożliwiając użytkowanie dronów w złożonym, aktywnym środowisku lotniskowym, Elistair zapewnia spełnianie standardów bezpieczeństwa wyznaczonych przez lotniska oraz Francuski Urząd Lotnictwa Cywilnego."
Rémy You, Innovation Manager w Grupie ADP

 



Operacja

Inspekcje układów PAPI są dużo łatwiejsze z wykorzystaniem drona na uwięzi. Dzięki temu, że zasilanie jest przekazywane do drona przez specjalny, lekki i wytrzymały przewód, urządzenie może wykonywać długie, stacjonarne loty, a możliwość wykonania precyzyjnego zawisu ułatwia odnalezienie punktów granicznych pomiędzy czerwonym i białym, co jest widoczne jako kolor różowy – jak na ilustracji.
Aby zwiększyć dokładność pomiaru, dron operuje na przynajmniej dwóch różnych odległościach d1 i d2. Dzięki podstawowej trygonometrii, znając d1, d2, h1 i h2 można łatwo obliczyć najważniejszy parametr kalibracji PAPI – kąt αA dla d1 oraz dla d2.
 

 

 



Wskazania geolokalizacyjne oraz obraz z kamery są na bieżąco przesyłane na ziemię i wyświetlane na monitorach, co umożliwia precyzyjny zapis danych oraz wykonywanie bieżących korekt i poprawek. Moduł GPS/Baidu/GLONASS podaje pozycję drona w płaszczyźnie X/Y, a czujnik laserowy dokładnie mierzy wysokość nad ziemią. Wszystkie te parametry wyświetlane są na żywo na OSD (On Screen Display). Dron lata w trybie Loiter (utrzymywanie pozycji) i ląduje oraz startuje z obszaru o średnicy mniejszej niż 1,2 metra.

 



Rezultaty

 

Dzięki opracowanemu przez Elistair, wzmacnianemu kevlarem mikro-przewodowi, oraz stacji bazowej Safe-T, dron na uwięzi może latać w kontrolowanej hemisferze o promieniu od 50 do 100 metrów. Ponadto, dzięki możliwości przesyłu video przez mikro-przewód, obraz zawsze będzie wolny od zakłóceń.
Przy kontroli na większych odległościach kamera z zoomem może przybliżyć obraz modułów PAPI i zmniejszyć ostrość obrazu. Rozmyte punkty świetlne są lepiej widoczne, a ich kolory stają się łatwiejsze do rozróżnienia.
 

 

 

Rozwiązanie Elistair zapewnia spełnienie krytycznie ważnych wymagań stawianych przez operacje na lotnisku:

kontrolowany i bezpieczny obszar działań
brak ryzyka upadku szybkie przygotowanie do działania oraz wykonywanie operacji odporność na zakłócenia



Operatorzy drona byli w stałym kontakcie radiowym z wieżą, co umożliwiło sprawną, bezpieczną i bezkolizyjną integrację z bieżącym ruchem lotniczym, dzięki czemu wszystkie codzienne operacje lotnicze odbywały się normalnie. Dron na uwięzi może być uruchomiony z dużej odległości, dzięki czemu operatorzy nie musieli znajdować się w niebezpiecznych strefach podejścia. Kontrola wszystkich punktów granicznych pojedynczego systemu PAPI zajęła w sumie jedną godzinę w powietrzu.

 

 

Pokaż więcej wpisów z Maj 2018
pixel