Bezzałogowce nad Naramowicami
Przedstawiciele tajwańskiej firmy UAVER, producenta bezzałogowych samolotów oraz skrzydełek z napędem elektrycznym, zagościli 2 listopada w Poznaniu. Na terenie nieużytków przy ul. Karpia (w dzielnicy Naramowice) azjatyccy technicy zaprezentowali swoje produkty w locie.
Pokazem zorganizowanym przez poznańską firmę aeroMind - zainteresowali się m.in. pracownicy branży geodezyjnej i kartograficznej. Produkty UAVER-a są wykorzystywane do najróżniejszych zastosowań. Wśród nich wymienić należy mapowanie terenu, tworzenie map (m.in. ortofotomap multispektralnych), obserwację katastrof lądowych, nadzór budowlany, monitoring lasów, obserwacje detektywistyczne oraz poszukiwania zaginionych osób i zwierząt.
Goście na wczorajszym spotkaniu mieli wyjątkową okazję, aby obejrzeć samoloty Besra i Avian-P oraz skrzydło Swallow-P. Cały pokaz odbywał się w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej tzw. klasy G - w której nie stanowił zagrożenia dla ruchu pasażerskiego lotniska Ławica. Pomimo tego loty zostały zgłoszone do kontrolera ruchu lotniczego. Jako pierwszy na polu wzlotów zaprezentował się samolot Avian-P. Ten bezzałogowiec pozwala na loty do wysokości 4000 metrów z prędkością 63 81 km/h. W powietrzu utrzymuje się około 80 90 minut. Podobnie jak pozostałe produkty UAVER-a, Avian-P ląduje z wykorzystaniem spadochronu z niewielką prędkością opada na ziemię. W powietrze wznosi się natomiast przy użyciu specjalnej katapulty i podłączonej liny bungee.
W momencie, w którym Avian-P krążył nad zebraną publicznością, na ekranach monitorów można było podejrzeć parametry lotu oraz zobaczyć obraz z kamery, zainstalowanej w samolocie. Transmisja wideo przekazywana była w czasie rzeczywistym i zapewniła wyjątkowe widoki Naramowic, Koziegłów oraz Warty. Drugim produktem, przedstawianym przez tajwańskich techników, był pomarańczowy Swallow, czyli skrzydło wykorzystywane głównie do mapowania terenu, nadzoru budowlanego i monitoringu lasów, startujące z katapulty. Cały zestaw mieści się do walizki, która z łatwością może być transportowana w samochodzie osobowym. Warto zwrócić uwagę, że skrzydło może być pilotowane zarówno automatycznie, jak i ręcznie z wykorzystaniem kontrolera.
W kontekście specyfikacji, Swallow może wykonać misję trwającą do 45 minut, latając na wysokości 2000 metrów z prędkością przelotową do 90 km/h. Waży zaledwie 2,5 kg.
Swallow opada z użyciem spadochronu.
Spotkanie, które wyraźnie zaciekawiło gości, zakończyła prezentacja samolotu Besra charakteryzującego się prostotą użytkowania. Ten bezzałogowiec startuje z ręki operatora, waży niecałe 2 kg i mieści się do specjalnego, firmowego plecaka UAVER-a. Jego niska waga w żaden sposób nie wpływa jednak na zmniejszenie osiągów. Besra daje możliwość lotu do 63 km/h i spędzenia 40 minut w powietrzu.
Pokaz trwał od godziny 11 do 14. Szczęśliwie, tego dnia dopisała piękna pogoda, która umożliwiła wykonanie misji w powietrzu. Po części w powietrzu nadszedł czas na rozmowy gości z przedstawicielami tajwańskiej firmy, zadanie pytań oraz powrót do codziennych obowiązków.
Więcej informacji nt. samolotów i skrzydełek, ich zastosowań i szczegółowej specyfikacji, można znaleźć na oficjalnej stronie dystrybutora firmy aeroMind: |LINK|
Załoga aeroMind z produkatami UAVER-a