NOCNE OŚWIETLENIE SYGNALIZACYJNE - CZY DRONEM MOŻNA LATAĆ W NOCY?

2019-01-10
NOCNE OŚWIETLENIE SYGNALIZACYJNE - CZY DRONEM MOŻNA LATAĆ W NOCY?
W jaki sposób dron powinien być przygotowany do nocnych lotów?

Większość operatorów uzna, że świeżo zakupiony dron ze średniej lub wyższej półki będzie spełniał wszystkie wymagania stawiane przez obecne prawodastwo, niezależnie od zastosowania - i w większości przypadków będzie miał rację. Każdy "poważny" obecnie produkowany dron ma przecież wbudowane procedury failsafe, a naklejenie tabliczki znamionowej czy założenie przez operatora kamizelki ostrzegawczej to nie problem. A jednak jest jeszcze jeden czynnik, o którym mówi się bardzo rzadko. W przypadku lotów nocnych polskie prawo lotnicze wymaga, aby bezzałogowy statek powietrzny posiadał oświetlenie dookólne - a więc widoczne nie tylko dla ludzi na ziemi, ale również dla pilotów załogowych statków powietrznych znajdujących się na wysokości drona lub nad nim. Mówi o tym w szczególe rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 r. (Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 23 sierpnia 2016, poz. 1317), rozdział 5, p. 5.1, ppkt 2. Tekst dotyczący oświetlenia nocnego brzmi następująco: "Warunkiem eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych jest: [...] wyposażenie BSP w światła ostrzegawcze zamontowane w sposób zapewniający dookólną emisję światła, widoczne z góry i z dołu w przypadku wykonywania lotów wcześniej niż 30 minut przed wschodem słońca i później niż 30 minut po zachodzie słońca"


Niestety zdecydowana większość obecnie produkowanych dronów nie spełnia tego jakże istotnego warunku. Wielu operatorów może co prawda to nie dotyczyć - mimo wszystko w nocy lata się dość rzadko - ale jednak postępy w technologii miniaturyzacji kamer cyfrowych i gimbali powodują, że coraz częściej mamy do czynienia z dronami wyposażonymi w kamery o matrycach jednocalowych a nawet większych. Większe matryce radzące sobie lepiej w słabszych warunkach oświetleniowych zachęcają z kolei do nocnych lotów, a tu wracamy do tematu oświetlenia. Najczęściej używane drony Yuneec (H520H Plus, H920, Q500, Mantis, Breeze) czy DJI (seria Phantom, Inspire, Spark, Mavic Air, Mavic, Mavic 2, Matrice 200, Matrice 600) nie mają żadnego oświetlenia skierowanego w górę. W większości przypadków producent decyduje się na oświetlenie mające ułatwić lokalizację drona operatorowi, a więc diody skierowane są w dół lub w bok. Można by dyskutować, czy boczne oświetlenie da się podciągnąć pod oświetlenie dookólne, jednak na pewno nie jest widoczne bezpośrednio z góry, a więc nie spełnia ustawowych wymagań.

STROBON przychodzi z pomocą
 
Właśnie z tego powodu wprowadzamy do oferty malutkie i niedrogie urządzenie, jakim jest STROBON. Jest to całkowicie niezależne oświetlenie nawigacyjne, spełniające wymagania CAA i FAA dla dronów. Dioda o mocy 3 W jest widoczna z ponad 4 kilometrów i posiada własny akumulator pozwalający na 5h ciągłej pracy. Zamontowanie STROBONA do drona jest bardzo proste i nie wymaga żadnej ingerencji w urządzenie. Wystarczy przykleić rzep (dołączony do zestawu) o wielkości 2x2 cm na górze drona, a drugą stronę rzepu przykleić do Strobona. Przy montażu należy zwrócić uwagę by STROBON nie był zamontowany nad modułem GPS lub w jego bezpośredniej bliskości, aby zapewnić sobie niezakłóconą nawigację. Teraz w dowolnym momencie można zamontować i zdemontować dodatkowe oświetlenie. Przy wadze 4g nie trzeba przejmować się wpływem montażu oświetlenia na czas lotu. Można też zamontować kilka STROBONów w różnych miejscach, np. zielony z prawej, czerwony z lewej, zgodnie ze standardem obowiązującym w lotnictwie załogowym (dla dronów zachowanie kodu kolorystycznego nie jest wymagane).
Obsługa urządzenia jest niezwykle prosta, ale ma ono wszystkie potrzebne funkcje. STROBON posiada gniazdo micro USB do ładowania akumulatora i jeden przycisk. Stan naładowania możemy sprawdzić poprzez krótkie wciśnięcie przycisku. STROBON zamruga (z ograniczoną mocą, przyjazną dla oka) 0, 1, 2 lub 3 razy w zależności od stopnia naładowania. Włączenie urządzenia odbywa się przez wciśnięcie i przytrzymanie przycisku przez 2-3 sekundy. Dioda najpierw zamruga z ograniczoną mocą, sygnalizując poprawne uruchomienie, a następnie rozpocznie emisję kilku szybkich impulsów dużej mocy raz na dwie sekundy. Wyłączenie odbywa się w analogiczny sposób.
 
Teraz możemy spożytkować ciemne, zimowe wieczory na legalne i bezpieczne loty w ciemności.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel