PRZYCZYNY SERWISÓW. DLACZEGO DRON NIE DZIAŁA?
Nie od dziś wiemy, że najlepszymi statystykami dla rynków, na których działają, są firmy ubezpieczeniowe. Codziennie gromadzą one tysiące, setki tysięcy czy miliony rekordów danych – nie dlatego, że lubią, albo nie mają nic lepszego do roboty – ale dlatego, że te dane pozwalają im lepiej wyceniać ich ubezpieczeniowe produkty i, w konsekwencji, lepiej zarabiać.
Czasem jednak, przy lub i bez okazji, niektóre z tych firm udostępniają niektóre ze swoich analiz, dzięki czemu i my nie jesteśmy do końca stratni. Wiedza podobno jest warta więcej niż pieniądze – i tego pozostaje się trzymać.
Kilka dni temu holenderska firma Coverdrone, specjalizująca się w ubezpieczaniu dronów na europejskim rynku, opublikowała listę najczęstszych powodów utraty lub zniszczenia drona, a z punktu widzenia Coverdrone: najczęstszych powodów roszczeń z polisy dronowej. Co z niej wynika? Przede wszystkim to, że podobnie jak w poprzednich latach, największym zagrożeniem dla drona jest… jego pilot. Co najbardziej zagrażało dronom, prócz pilota, w 2021 roku? Oto lista:
1. Błąd pilota,
2. Przypadkowe zniszczenie,
3. Utrata łączności,
4. Ucieczka drona,
5. Przypadkowa utrata,
6. Awaria mechaniczna,
7. Kolizja z ptakiem,
8. Utrata zasilania,
9. Pogoda,
10. Kradzież.
Błąd pilota kończył się tragicznie dla drona w 3 na 10 wszystkich przypadków (33%) - co pokazuje kierunki rozwoju dronów w przyszłości. Wyeliminowanie pilota radykalnie podniesie poziom bezpieczeństwa operacji wykonywanych dronem. Co ciekawe – rok temu było znacznie gorzej (aż 49%), co Coverdrone tłumaczy szybkimi zmianami w zakresie europejskiej legislacji regulującej używanie dronów. W 2021 roku miliony Europejczyków zdobyły amatorskie i/lub profesjonalne certyfikaty i zdawały przeróżne egzaminy z zakresu wiedzy o dronach i pilotażu. To spowodowało tę dość radykalną zmianę.
Awarie mechaniczne – które w odczuciu pilotów są najczęstszą przyczyną ich porażek – w 2021 roku zajęły miejsce numer 6 na liście – podczas, gdy rok wcześniej okupowały pozycję czwartą. Dlaczego? To nie magia – to technika. Drony są obecnie jednym z najszybciej rozwijających się produktów branży hi tech, co widzimy patrząc na „oczujnikowane” do granic możliwości nowe drony. Również jakość i trwałość stosowanych przez producentów rozwiązań są coraz lepsze.
Wśród wszystkich wspomnianych powodów roszczeń ubezpieczeniowych przypadkowa utrata zanotowała największy skok w stosunku do 2021 – z pozycji dziesiątej na piątą. Przykładami przypadkowej utraty są, między innymi, zgubienie, pozostawienie w środkach komunikacji (autobus, taxi, tramwaj), czy pozostawienie jakiegoś elementu zestawu na „polu bitwy”.
Jaki z powyższego morał? Jeśli stracicie swoje drony w najbliższym roku – to prawdopodobnie sami je rozbijecie lub zgubicie. Przyczyny techniczne, leżące po stronie samego drona, są coraz mniej prawdopodobne. Zmiany, jakie zaszły w 2021, w stosunku do 2020, potwierdzają starą prawdę: ćwiczenie czyni mistrza! W sieci znajdziecie coraz więcej użytecznej wiedzy – a jednym z jej źródeł jest wsparcie jakie przygotowaliśmy dla użytkowników naszych dronów. Korzystajcie i latajcie bezwypadkowo!
- Troubleshooting FAQ (za darmo!)
- E-learning Akademia aeroMind (za darmo!)
- Przeglądy okresowe
- Infolinia
PS. Dla lubiących analizować, dla porównania, zamieszczamy listę z poprzedniego, 2020 roku:
1. Błąd pilota,
2. Przypadkowe zniszczenie,
3. Utrata łączności,
4. Awaria mechaniczna,
5. Kolizja z ptakiem,
6. Ucieczka drona,
7. Kradzież z pojazdu,
8. Utrata wyposażenia,
9. Utrata zasilania,
10. Kradzież z terenu nieruchomości.