Podwójne bezpieczeństwo - GLONASS jako "dodatek" do GPS
Do 22 satelit "na raz" Technologia w branży bezzałogowych statków powietrznych nieustannie się rozwija. Jak doskonale wiemy, już niemal każdy dron wyposażony jest w amerykański system GPS, ułatwiający loty. To jednak nie wszystko, na czym kończą czołowi producenci UAV. Azjatycka firma Walkera zdecydowała się na wyposażenie jednego ze swoich najnowszych produktów - "Voyagera 3" - w system GLONASS. GLONASS to rosyjski (a pierwotnie radziecki) system nawigacji satelitarnej. Jego początki - podobnie jak amerykańskiego GPSa - sięgają lat 70-tych. W przeciwieństwie do "zachodniego" produktu, rozwój GLONASS-a podupadł w trakcie kryzysu lat 90-tych. Został kontynuowany dopiero po roku 2001. Aktualnie na orbicie krążą 24 "operacyjne" satelity sytemu. Dokładność GLONASS-a sięga - wg. rosyjskich źródeł - od 4,46 m do 7,38 m. Jest to nieco gorszy wynik od tego, którym chwalą się amerykanie (średnio 2 m). Przyjmuje się jednak, iż w momencie, w którym systemu pracują równolegle, uzyskuje się dokładność od 2,37 m do 4,65 m. Jakie to ma znaczenia w dronach? Dzięki zastosowaniu podwójnego systemu - tj. GPS i GLONASS - loty Voyagerem 3 są znacznie bezpieczniejsze. Takie rozwiązanie umożliwia połączenie się bezzałogowca z aż 22 satelitami na raz.
Mercedes w swojej klasie...
Podwójny system pozycjonowania czyni drona bardziej odpornego na burze słoneczne. Dron "gubiący" sygnał satelit nie będzie uciekał w niewiadomym kierunku dzięki dostatecznej dokładności obliczania położenia geograficznego. Połączenie sygnałów GPS i GLONASS to przyszłość w kluczowej kwestii precyzyjnego pozycjonowania dronów, zaraz za RTK. Voyager 3 posiada moduł szwajcarskiej firmy Ublox NEO-M8N będący "Mercedesem" modułów pozycjonowania wykorzystywanych w dronach.
Poniżej ścieżka wyznaczona za pomocą systemu GPS:
Oraz ścieżka wyznaczona za pomocą systemu GPS+GLONASS:
Autonomiczne możliwości
Dzięki zastosowaniu systemów GPS oraz GLONASS, Voyager 3 może jeszcze bezpieczniej wykonywać misje autonomiczne. Jak już opisywaliśmy na naszym blogu (artykuł z oblotów dostępny jest |TUTAJ|), dron potrafi m.in. polecieć po zaprogramowanej trasie, umożliwia automatyczny start i lądowanie, powrót do domu, lot w okół obiektu czy też tryb "follow me", czyli tryb podążania za obiektem. Zachęcamy do zapoznania się z produktem na naszej stronie internetowej www.aeroMind.pl.