Wiatraki kanałowe
2015-03-10
Czy ten nietypowy dron mógłby trafić do masowej produkcji?
Wielowirnikowce coraz częściej pojawiają się nad naszymi głowami. Niosąc pod ramą kamery, aparaty fotograficzne czy inne urządzenia, wlatują w trudno dostępne dotąd miejsca i fotografują różne obiekty z nieosiągalnej dotychczas perspektywy. Platofrma latająca składa się najcześciej z czterech, sześciu lub ośmiu silników, na których zamontowane są śmigła...
Jednak Nacol-Ducted-Fan-Quad jest inny. Jak sugeruje sama nazwa drona, zamiast śmigieł posiada on wiatraki kanałowe. Jakie zalety posiada takie rozwiązanie?
Najważniejszą z nich jest zmniejszenie rozmiarów wirników - średnica wiatraka jest około 2-2,5x mniejsza, niż średnica śmigieł, które najczęściej są montowane w dronach podobnej wielkości. Dzięki temu konstrukcja urządzenia jest bardziej zwarta. Drugą zaletą jest bezpieczeństwo lotów, szczególnie w pomieszczeniach. Dzięki zastosowaniu osłon, kolizja obracającego się wirnika z jakimkolwiek elementem wyposażenia pomieszczenia, w którym odbywa się lot jest właściwie niemożliwa.
Takie rozwiązanie oprócz wielu zalet posiada również pewne wady, a najważniejszą z nich jest mała efektywność napędu. Autor wspomina też o problemach z wykonaniem poprawnego zawisu i o dużym poziomie hałasu, który emitują pracujące wiatraki kanałowe.
Podsumowując, sama idea stworzenia takiego drona jest bardzo ciekawa, jednak rozwiązanie to posiada swoje wady. Jak się ich pozbyć lub skutecznie je zniwelować? To już zadanie dla konstruktorów - zarówno zawodowych jak i pasjonatów.
Pokaż więcej wpisów z
Marzec 2015