Zmiany w zasadach wykonywania lotów 2016
Sierpień i wrzesień to miesiące zmian w prawie lotniczym, które dotyczy również operatorów bezzałogowych statków powietrznych. O tym, czy wchodzące w życie zmiany będą zmianami na lepsze czy na gorsze przekonamy się niebawem. Teraz przyjrzyjmy się temu, co się zmieniło.
1. Nie trzeba już zgłaszać wszystkich lotów w CTR
Strefy CTR rozciągają się niekiedy nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt kilometrów od właściwych im lotnisk. Na granicach strefy samoloty są często na tyle wysoko, że prawdopodobieństwo spotkania z dronem wynosi niemal zero. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników dronów, nowe przepisy pozwalają na loty w CTR bez uzyskania zgody w dwóch sytuacjach:
- Jeśli MTOM statku powietrznego nie przekracza 25 kg i lot będzie wykonywany w odległości co najmniej 6km od ogrodzenia wyznaczającego zewnętrzną granicę lotniska, a wysokość lotu nie przekroczy 100m. Podczas lotu dron musi się znajdować w zasięgu wzroku operatora.
- Jeśli MTOM statku powietrznego nie przekracza 0,6kg i lot będzie wykonywany w odległości co najmniej kilometra od ogrodzenia wyznaczającego zewnętrzną granicę lotniska, a wysokość lotu nie przekroczy 30 m lub wysokości najbliższej przeszkody (nie bardziej odległej od operatora niż 100m).
2. Operator drona musi być widoczny - czyli rzecz o kamizelkach
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, każdy operator musi posiadać odblaskową kamizelkę w czasie wykonywania czynności lotniczych. Nie jest określony jej kolor ani wzór. Kamizelka po prostu ma być wyraźna i widoczna, by od razu można było rozpoznać, kto jest operatorem UAV.
3. Oznakowanie i oświetlenie dronów
Drony, które będą wykonywały loty po zmroku (czyli wcześniej, niż 30 minut przed wschodem słońca i później, niż 30minut po jego zachodzie) muszą być oświetlone w taki sposób, by były widoczne na niebie. Co ciekawe, światło musi być emitowane również ku górze. Większość dostępnych na rynku rozwiązań takiej możliwości nie oferuje. Może więc lampki rowerowe lub paski LED się tu sprawdzą?
Innym, ale równie ważnym elementem wyposażenia każdego drona ma być tabliczka znamionowa. Na niej znajdować się mają informacje z nazwą właściciela. Warto umieścić też na niej numer telefonu operatora lub numer telefonu do firmy, która drona użytkuje.
4. Bezpieczeństwo i odległości
Wszystkie Bezzałogowe Statki Powietrzne muszą też mieć sporządzoną instrukcję operacyjną, którą należy okazać do wglądu na żądanie prezesa ULC. Instrukcja operacyjna powinna zawierać:
- dane podmiotu świadczącego usługi lotnicze,
- wykaz wykorzystywanych bezzałogowych statków powietrznych,
- dane personelu ze wskazaniem posiadanych przez personel uprawnień,
- proces analizy ryzyka wykonywanych operacji lotniczych w odniesieniu do wykorzystywanych bezzałogowych statków powietrznych,
- listę czynności kontrolnych dokonywanych przed startem i po lądowaniu,
- procedury i zasady wykonywania operacji lotniczych,
- procedury awaryjne.
Instrukcja musi być również na bieżąco aktualizowana przez podmiot gospodarczy świadczący usługi lotnicze.
Loty bezzałogowymi statkami powietrznymi mogą być wykonywane przez osoby posiadające Świadectwo Kwalifikacji Operatora UAV na terenie zabudowanym, ale tylko pod warunkiem, że operator zapewni podczas całości trwania lotu bezpieczną odległość od zabudowań i ludzi.
5. Loty rekreacyjne i sportowe dla osób bez Świadectwa Kwalifikacji Operatora UAV
Osoby nie posiadające Świadectwa Kwalifikacji nie mogą wykonywać lotów w terenie zabudowanym. Podczas latania muszą zachować odległość minimum 100 metrów od zabudowań i skupisk ludzi oraz 30m od pojedynczych osób i pojedynczych obiektów, które nie są pod kontrolą sterującego.
Jeśli nie posiada się Świadectwa Kwalifikacji, kategorycznie nie wolno wykonywać lotów nad następującymi miejscami:
- terenami zamkniętymi, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. ? Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, 831, 1137 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 65, 352, 585, 903 i 1250);
- obiektami jądrowymi, o których mowa w art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. ? Prawo atomowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1512, z 2015 r. poz. 1505 i 1893 oraz z 2016 r. poz. 266);
- obszarami, obiektami i urządzeniami, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2014 r. poz. 1099, z 2015 r. poz. 1505 oraz z 2016 r. poz. 65 i 904).
Osoby posiadające Świadectwo Kwalifikacji będą mogły wykonywać loty w tych miejscach po uzyskaniu odpowiednich zgód.
Wszystkich zainteresowanych zmianami w przepisach dotyczących dronów, a w szczególności wszystkich operatorów UAV zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią ustawy dostępną tutaj: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2016/1317/1. Życzymy udanych i bezpiecznych lotów :)